.



NA SKRÓTY (chronologicznie):
2014  –  Styczeń * Luty * Marzec * Kwiecień  * Maj * Czerwiec *
                * Lipiec
2013  –  Maj * Czerwiec * Lipiec * Sierpień  * Wrzesień * Październik
            * Listopad * Grudzień
2012  –  Wrzesień * Październik * Listopad * Grudzień
2011  –  Luty * Kwiecień * Maj * Czerwiec * Lipiec
2010  –  Kwiecień * Listopad
NA SKRÓTY (tematycznie):
Baza numerów ram i silników SHL * Tabliczki znamionowe
* SHL 98 (3KM) 1939 #0
* SHL 98 (3KM) 1939 #1 *  SHL 98 (3KM) 1939 #2
* SHL 98 (3KM) repliki podzespołów
* SHL M02 1947 #1 * SHL M02 1947 #2* SHL U48 1948
 
* SHL M04 1951 * SHL M04 1952 * SHL M04 1953 #1
* SHL M04 1953 #2
*
 Komar 230 1961 Komar 2320 1969
* Żak MR2 1960 Żak MR2 1960 (nr 0070) * Żak MR2 1962
* Moskwa M1A 1948 * SHL M17 Gazela 1969

*  Sokół 125 *  Sokół 125 (II) * 
*
 Sokół 125 (lakier I)  * Sokół 125 (lakier II) 
 
* Sokół 600 * WFM M06 1963  * Podkowa 98 
*
  Auto-Moto PRL "Władcy dróg i poboczy"
*  Nagroda "Książka Historyczna Roku"

. 
Baza numerów ram i silników motocykli
Sokół 125 oraz SHL M02–M05

Po wielu miesiącach żmudnej pracy udało się zbudować bazę danych motocykli

Sokół 125 oraz
SHL od modelu M02 do M05.

Baza pozwala na przypisanie określonemu numerowi ramy odpowiedniego numeru silnika,
dzięki czemu można łatwo określić oryginalność zestawu przy braku oryginalnej tabliczki znamionowej

Odpowiada na wiele pytań dotyczących szczegółów konstrukcyjnych oraz wyposażenia poszczególnych motocykli.
Rozwiązuje "tajemniczą" zagadkę gdzie i kiedy montowano pokrywy silnika z tzw. pręgą, logo MOT, PZL, WFM.
Umożliwia precyzyjne określenie granicznych numerów ram dla poszczególnych modeli motocykli SHL 125.
Na podstawie numerów ram precyzuje liczbę egzemplarzy poszczególnych modeli motocykli SHL.
Odpowiada na pytania dotyczące kształtu, treści i wzoru tabliczki znamionowej dla danego numeru ramy.
W reszcie wyjaśnia często śmieszne teorie na temat numerów silników z X i bez X.

Baza nie będzie aktualnie nigdzie publikowana.
Ewentualne pytania na jej temat proszę kierować drogą mailową lub telefoniczną.

. .

LIPIEC 2014:

Po długiej pracy udało się skończyć renowację SHL 98.
Motocykl pochodzi 
z początku 1939 roku czyli z pierwszej połowy produkcji.
Egzemplarz cechuje bardzo wysoki stopień oryginalności.
Wyposażony jest jeszcze w angielski osprzęt elektryczny – przełącznik na kierownicy oraz lampy
przód i tył firmy Lucas. Charakterystyczną cechą ówczesnego oświetlenia była możliwość wyłączenia
przedniej lampy przy włączonym świetle tylnym – rozwiązanie dokładnie odwrotne do dzisiejszych przepisów
dotyczących świateł dziennych ;)
 




SHL 98 Villiers 3KM 1939

SHL 98 Villiers 3KM 1939

SHL 98 Villiers 3KM 1939

.

CZERWIEC 2014:

Małe, a cieszy ;)

Automobilista

. .

MAJ 2014:

Podkowa 98 - lakierowanie chromowanego zbiornika wymaga dużej uwagi i precyzji,
ponieważ nie ma tu szans na ewentuane poprawki. Poza zbiornikiem zostaje jeszcze... 50 elementów.

Podkowa 98 - lakierowanie

Podkowa 98 - lakierowanie

. Sokół 125 – modelki na zdjęciach z motocyklami nie muszą być wcale roznegliżowane ;)

Sokół 125 - renowacja

Sokół 125 - renowacja

Sokół 125 - renowacja

 .
KWIECIEŃ 2014:


Łatwiej wiosną zobaczyć lecącego bociana niż oryginalnego Sokoła.
Tym bardziej warto przyjrzeć się poniższym zdjęciom.

 Sokół 125 - lakierowanie

 Sokół 125 - lakierowanie

 Sokół 125 - lakierowanie

 Sokół 125 - lakierowanie


MARZEC 2014:


Zima, choć tegoroczna nie najgorsza, to dobra pora, żeby zrobić coś w cieplejszych warunkach.
Poświęciłem zatem trochę czasu, żeby odtworzyć braki w uszkodzonym zębem czasu
oryginalnym folderze reklamowym SHL 98 (3KM) z 1939 roku.

 SHL 98 - folder reklamowy 1939 rok

Zimą remont przeszło m.in. kilka silników S01

 Silnik S01 remont


LUTY 2014:


Sakwy narzędziowe do Komara 230-232 wykonane ręcznie, zgodnie z oryginalnymi wykrojami.
Kolor sakw uzależniony jest od indywidualnych potrzeb.
Oryginalnie występowały one w kilku kolorach, jednak najpopularniejszy był szary.

 Komar 230-232 sakwy, narzędziówki

 Komar 230-232 sakwy, narzędziówki

 Komar 230-232 sakwy, narzędziówki

 Komar 230-232 sakwy, narzędziówki

.

STYCZEŃ 2014:


Repliki podzespołów do SHL 98 (3KM) –
bagażnik do wczesnej wersji, osłona łańcucha, tablica rejestracyjna, dekiel
z wkładem filtra powietrza AMAL:
 
SHL 98 (3KM) - repliki części

SHL 98 (3KM) – szczękotrzymacze hamulca przedniego i tylnego.

SHL 98 (3KM) - repliki części

SHL 98 (3KM) – pręt podnóżka z tulejami dystansowymi i pedałem hamulca.


SHL 98 (3KM) - repliki części

SHL 98 (3KM) – podstawka centralna.

SHL 98 3KM 1939 rok podstawka centralna

SHL 98 (3KM) – kierownica


SHL 98 3KM 1939 rok kierownica

SHL 98 (3KM) – mocowanie silnika.

SHL 98 (3KM) - repliki części

. .

GRUDZIEŃ 2013:


Sokół 125 po kompleksowej renowacji.

 
Sokół 125 - renowacja

Sokół 125 - zbiornik

. .

LISTOPAD 2013:


Lakierowanie WFM M06.

 
WFM M06 z 1963 roku - lakierowanie

WFM M06 z 1963 roku - lakierowanie

. Lakierowanie Sokoła 125
 
Sokół 125 - lakierowanie

Sokół 125 - trapez

. .

PAŹDZIERNIK 2013:


Rama Sokoła 600 wymagała prostowania i uzupełnienia kilku brakujących elementów.
Dla chętnych zagadka: znajdź różnice na poniższych zdjęciach ;)

 Sokół 600 - rama przed remontem

 Sokół 600 - rama po remoncie

Co m.in. zostało zrobione:

 Sokół 600 - mocowania silnika

 Sokół 600 - główka ramy

. Do kolekcji dołączył kolejny Żak MR2 z 1960 roku,
tym razem oryginał w wersji
"ubogiej" od pierwszego właściciela.,

 Żak MR2 1960 rok


. oraz rarytas w postaci Żaka MR2 z 1960 roku z numerem ramy 0070. ,

 Żak MR2 1960 rok, nr ramy 0070

. .

WRZESIEŃ 2013:


Warszawski Mototarg – 14-15 września 2013.

 Mototarg 13-15.09.2013 r.


Kolejna SHL M04, tym razem z 1951 roku, została polakierowna.

 SHL M04 1951 rok

W zaciszu pracowni powstała wykonana ręcznie tapicerka siedzenia kierowcy do SHL M02.
Warto zwrócić uwagę na rodzaj nitów oraz grubości skór
odtworzone zgodnie z oryginałem:

 SHL M02 siedzenie

SHL M02 siedzenie
. .

SIERPIEŃ 2013:


Naprawa ramy i całego nadwozia SHL 98 (3KM) z 1939 roku, nr ramy 819.
Ciekawostką jest, że rama przyjechała do Polski zza wschodniej granicy.
Być może jest to jeden z około 50 egzempalrzy SHL 98 (3KM), na którym we wrześniu 1939 r.
pracownicy "Ludwikowa" ewakuowali się do Lwowa.

SHL 98 przed naprawą:

 SHL 98 3KM 1939 rok nr 819

SHL 98 – odtworzenie mocowania silnika z oryginalnych resztek:

SHL 98 3KM 1939 rok sanki silnika

Kilka elementów do SHL 98 wymagało dorobienia od "zera":

SHL 98 3KM 1939 rok podstawka centralna

SHL 98 3KM 1939 rok kierownica

SHL 98 po naprawach i pasowaniu elementów nadwozia:

SHL 98 3KM 1939 rok nr 819
. . 

LIPIEC 2013:

Lakierownie unikatowego motocykla SHL M02 z 1947 roku, nr 10138.
Do dnia dzisiejszego zachowało zaledwie kilka egzemplarzy tego modelu,
z czego kompletne są najprawdopodobniej tylko 2-3 sztuki.

 SHL M02 1947 rok

 SHL M02 1947 rok

. Naprawa ramy kolejnego egzemplarza SHL M02 z 1947 roku, nr 10076

 SHL M02 1947 rok, rama 10076

 SHL M02 1947 rok, rama 10076

Bardzo rzadki widok – obok siebie dwie oryginalne ramy SHL M02 z 1947 roku, nr 10076 oraz 10138.

 SHL M02 1947 rok, rama 10076, rama 10138

. W lipcu z warsztatu wyjachała ponadto kolejna całkowicie odrestaurowana
SHL M04 z 1953 roku.

 SHL M04 1953 roku
.
.

CZERWIEC 2013:

Zapomniane i pogardzane dotychczas motorowery wracają do łask.
Na "stół operacyjny" Odbudowy Motocykli trafił Komar 2320 z 1969 roku.
Pacjent jest w stanie słabym, alo dobrze rokującym ;)

 Komar 2320 1969 rok

. ... oraz Komar 230 z 1961 roku

 Komar 230 1961 rok

. ... oraz Żak MR2 z 1962 roku

 Żak MR2 1962 rok
.
.
MAJ 2013:

Z czystym sumieniem mogę stwierdzić, że specjalizuję się w SHL M04 z 1953 roku.
Otóż kolejny egzemplarz przeszedł kompletny remont w moim warsztacie i wrócił do właściciela.
  
czystym 
SHL M04 1953
.
.

GRUDZIEŃ 2012:

Najnowszy motocykl na warsztatowym stole to Moskwa M1A z 1948 roku. 
Motocykl zachowany jest w oryginalnym stanie (poza lakierem).
Najprawdopodobniej zostanie przywrócony do sprawności, ale bez ingerencji w wygląd.
 
Moskwa M1A 1948 rok

<<<  Galeria Moskwa M1A  >>>
.
.  

LISTOPAD 2012:

W warsztacie pojawiła się Gazela, czyli SHL M17 z 1969 roku.
Motocykl w całości oryginalny, łącznie z lakierem i oponami, na których opuścił kielecką wytwórnię.
Po niewielkich poprawkach i zamienie selenowego prostownika na współczesny mostek Gretza
motocykl jest w pełni sprawny.

SHL M17 Gazela 1969 rok

<<<  Galeria SHL Gazela  >>>
.

PAŹDZIERNIK 2012:

Trwa składanie dwóch SHL M04. Praca na szczęście "czysta",
ponieważ wszystko jest już gotowe do montażu.
. .

WRZESIEŃ 2012:

Trwają prace nad SHL 98. Jest to dość wymagający motocykl ze względu na niepowtarzalne
i niezamienne z innymi modelami detale. Wiele części wymaga dorobienia lub znalezienia.
Szczęśliwie wszystko jest na dobrej drodze do całkowitego skompletowania motocykla.

SHL 98 1939 rok
. .

LIPIEC 2011:

Tabliczki znamionowe do SHL 125 U48, 125, M04, M05, Junak M10 i M07 – wszystkie typy i modele,
absolutna nowość nie do zdobycia w innych źródłach ;)

Całkowicie zgodne z oryginałem – ten sam materiał, ta sama technika wykonania,
te same numeratory (tylko SHL, 
wykonane na zamówienie).
 
Tabliczki po nabiciu numerów są nie do odróżnienia względem oryginału
w przeciwieństwie do aluminiowych replik tabliczek.


Tabliczki można kupić na moich aukcjach na Allegro lub oczywiście poza aukcją
jeśli akurat nie jest wystawiona ;)


SHL 125 M04 Kielce

SHL 125 M04 Warszawa

Junak M10

Junak M07

SHL M04 1954

SHL M05 1954 z numerami SHL 125 M04 Kielce z numerami

SHL M04 1952 SHL M04 1952
. .
.

MAJ/CZERWIEC 2011:

Kompleksowa naprawa blacharska i lakierowanie motocykla SHL M04 z 1952 r.
Motocykl był w kiepskim stanie wyjściowym. Wiele elementów wymagało naprawy, spawania,
wymiany skorodowanych fragmentów i ponownego pasowania.
Szparunki na motocyklu zostały namalowane, a wszystkie elementy pokryte lakierem bezbarwnym.
.

SHL M04 1952
.


KWIECIEŃ 2011:

Kolejna SHL-ka stanęłą w kolejce do renowacji. Jest to SHL 98 z 1939 roku z numerem ramy
z pierwszej połowy całej serii. Motocykl jest po wielu ulepszeniach poprzedniego właściciela,
ale mimo to zachował wysoki stopień oryginalności. Niemal wszystkie brakujące części
zostały już skompletowane.

SHL 98 1939 rok
. .
LUTY 2011:

Do warsztatu trafiły trzy egzemplarze SHL M04, z czego najciekawszy to SHL 125 U48 z 1948 roku
o numerze ramy wskazującym, że jest to 333. wyprodukowany egzemplarz tego motocykla.

SHL 125 U48
 . .

LISTOPAD 2010:


Książka Historyczna Roku 2010

W wyniku głosowania Czytelników książka
mojego autorstwa
"Auto-Moto PRL. Władcy dróg i poboczy"
otrzymała nagrodę
Książka Historyczna Roku 2010 r.
w III edycji konkursiu o tej samej nazwie, organizowanym corocznie przez:

 • Instytut Pamięci Narodowej
Telewizję Polską
Polskie Radio
Serdecznie dziękuję wszystkim głosującym ;)

Strona internetowa konkursu: www.ksiazkahistorycznaroku.pl

A oto krótka galeria zdjęć pochodzących ze strony www.ipn.gov.pl:

IPN - Adam Zakrzewski


IPN - Adam Zakrzewski



Laureaci konkursu: Oleg Zakirov, Sławomir Cenckiewicz, Adam Zakrzewski i Mieczysław Nurek
(fot. www.ipn.gov.pl)

IPN - Adam Zakrzewski



Na pierwszym planie: prof. Wojciech Roszkowski, p.o. Prezesa IPN dr Franciszek Gryciuk.
Na drugim planie: Adam Zakrzewski z żoną Karoliną
(fot. www.ipn.gov.pl)

IPN - Adam Zakrzewski

.
.

KWIECIEŃ 2010:


Na ostatnim (18-18 kwietnia 2010 r.)
Warszawskim Bazarze Motocyklowym
na stoisku numer 115A.

można było zakupić książkę mojego autorstwa
"Auto-Moto PRL. Władcy dróg i poboczy"
 – rekomendowaną przez Patryka Mikiciuka.

Liczba sprzedanych egzemplarzy przekroczyła moje oczekiwania,
za co serdecznie dziękuję kupującym ;)

Oczywiście mile widziane są wszelkie uwagi i sugestie dotyczące treści książki.
Ewentulane uwagi proszę kierować na adres podany w zakładce KONTAKT




Copyright by ODBUDOWA MOTOCYKLI MOTOKOLEKCJA®
2010
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

SŁOWA KLUCZOWE: ODBUDOWA MOTOCYKLI, RENOWACJA MOTOCYKLI, ZABYTKOWE MOTOCYKLE, JEDNOŚLADY, WWW.ODBUDOWAMOTOCYKLI.PL,
M OTOTARG, MOTOBAZAR, MOTOWETERANBAZAR, CZĘŚCI MOTOCYKLOWE, MOTOCYKLE ZABYTKOWE,  MOTOCYKLE KLASYCZNE,  ODBUDOWAMOTOCYKLI@INTERIA.PL, MOTOKOLEKCJA